Tampere-Pirkkalan tulevaisuus näyttää valoisalta

Tiistai 19.6.2018 - Benjamin Helander


Helsinki-Vantaan lentoasemaa pidetään Suomen porttina maailmalle. Sitä se monessa suhteessa onkin, mutta kyllä myös muualta pääsee ilmojen teille. Hyvä esimerkki on kasvava Tampere-Pirkkala.

Tampere-Pirkkalan lentoasema avattiin vuonna 1979, ja se korvasi 1930-luvulla avatun Härmälän lentokentän. Lentoaseman eteläpäässä sijaitsee Ilmavoimien Satakunnan lennoston tukikohta, joka tätä nykyä palvelee koelentuetta. Pohjoispäädyssä sijaitsee siviililentoasema, jossa on kaksi terminaalia. Kiitoteitä on yksi, se on pituudeltaan 2 700 metriä.

Toiminta lentokentällä on ollut 2010-luvulla hiipumaan päin, mutta nyt näyttää valoisammalta. Viime vuonna Air Baltic aloitti lennot Tampereelta Riikaan Bombardier Q400 -potkuriturbiinikoneella. Syksyllä SAS aloittaa uudella Airbus A320neo -koneellaan suorat lennot Espanjan Málagaan, ja lentää nyt jo päivittäin Tukholmasta ATR 72- ja Bombardier CRJ900 -koneilla. Irlantilainen halpalentoyhtiö Ryanair on lentänyt jo pitkään Tampereelle, mutta supistanut sekä reittejään että lentokausiaan viime vuosina. Nyt se kuitenkin ilmoitti aloittavansa uudelleen ympärivuotiset lennot Saksan Bremeniin ja Budapestiin Unkariin. Finnair lentää totutusti Helsingistä NORRA:n ATR-koneilla, ja talvikaudella myös Kittilästä.

Lomalentojen puolella uutta ovat kesän lomakaudelle TUI:n lennot Turkkiin ja Rodokselle. Paikkamääriä lisätään ja syksyn lomakausi alkaa lokakuussa suorilla lennoilla Gran Canarialle ja Teneriffalle.

IMG_9955_3.jpg
Nyt valmistuva remontti lentoasemalla antaa sille mahdollisuuden operoida myös laajarunkokoneita, kuten vaikkapa Airbus A350:tä ja Boeing 787:ää. Vaikka ainakaan lähitulevaisuudessa ei ole odotettavissa tällaisten koneiden reittiä Tampereelle, on se silti ainakin hyvä varalaskupaikka.

Kaikki lentoyhtiöt ovat tervetulleita niin Tampereelle kuin muillekin Finavian kentille. Tervetulotoivotus on lisännyt matkustajamääriä kentällä alkuvuonna 13 % ja lisännyt operaatioita peräti 60 % viime vuonna. Silloin operaatioita tehtiin yhteensä 36 000.
Pirkkalan lentoasema on myös oivallinen paikka suurille kuljetuskoneille, sillä se ei ole kovin vilkas ja sen kiitotie on tarpeeksi pitkä. Tampereella nähdään säännöllisesti esimerkiksi Iljushin Il-76-, Antonov An-124- sekä Boeing C-17 Globemaster 3 -kuljetuskoneita sotilas- ja avustuskuljetustehtävissä.

Lentoaseman palveluita on lisätty ja kehitetty laajasti ja yleisilmettä remontin aikana paranneltu. Finavia on panostanut kenttään yli 21 miljoonaa euroa ja haluaa kehityshankkeen kautta turvata sen käytön jatkossakin entistä suuremmalla kapasiteetilla niin matkustaja- sotilas- kuin koulutuskäytössä.

Lentokonefanille Tampere-Pirkkalan lentoasema on hyvä paikka bongailla monenlaisia koneita niin siviili- kuin sotilaspuolella, kunhan vain hiukan tietää mihin aikaan siellä tapahtuu.

Avainsanat: tampere-pirkkalan lentoasema, lentokone, air baltic, ryanair, lennot tampere


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini