Douglas DC-3 OH-LCH

DC-yhdistyksen operoima Douglas DC-3 OH-LCH. Kuva: Rich Cooper.

Douglas DC-3:n prototyyppi lensi ensilentonsa vuonna 1935. Koneesta muodostui 1930- ja 1940-lukujen merkittävin matkustajakone, jota käytettiin laajasti myös C-47- ja C-53 -mallimerkinnöin kuljetuskoneena toisessa maailmansodassa. Sodan jälkeen DC-3 muodosti monen lentoyhtiön laivaston rungon pitkälle 1950-luvulle.

OH-LCH valmistui Douglas Aircraft Companyn tehtaalla Santa Monicassa jouluaattona 1942 Douglas DC-3A-453 -tyyppisenä matkustajakoneena, mutta otettiin sotilaskäyttöön jo muutaman päivän kuluttua ja sai mallimerkinnäkseen C-53C-DO. Se palveli aluksi Yhdysvalloissa, mutta siirrettiin vuonna 1943 Eurooppaan ja palveli matkustajakuljetuksissa.

Suomeen kone päätyi Liittoutuneiden ylijäämävarastosta Saksan Oberpfaffenhofenista, mistä Suomen valtio osti Aero Oy:tä varten ja rekisteröitiin vuonna 1948 tunnuksella OH-LCH. Kone purettiin varaosiksi vuonna 1960 mutta kunnostettiin rahtikoneeksi vuonna 1963.

Kone myytiin Ilmavoimille vuonna 1970 ja sai tunnuksen DO-11. Ilmavoimissa kone palveli ainakin rahti- ja laskuvarjohyppykoneena. Vuonna 1985 Ilmavoimien "Kolmoset" siirrettiin eläkkeelle ja näistä koneista Airveteran Oy osti vuonna 1986 kaksi. Toinen on OH-LCH eli "Hotelli", joka lentää DC-yhdistyksen operoimana jäsenlentoja, ja toinen on OH-LCD eli "Lokki", joka on näytteillä Suomen Ilmavoimamuseon edessä Vantaalla.

Mukaan DC-yhdistyksen jäsenlennolle.

OH-LCH nousussa Seinäjoen lentonäytöksessä kesäkuussa 2017. Kuva: Reino Myllymäki.