Valmet L-70 Vinka

Kaksi Ilmavoimien Valmet L-70 Vinka -alkeiskoulukonetta. Kuva: Perttu Karivalo.

Kotimaisen alkeiskoulukoneen suunnittelu Saaf 91D Safirin korvaamiseksi aloitettiin 1970-luvun alussa ja prototyyppi Leko-70 lensi ensilentonsa 1.7.1975. Seuraavana vuonna tilattiin 30 konetta, joista ensimmäinen lensi ensilentonsa 29.12.1979 ja konetyypin käyttö alkoi Ilmavoimissa seuraavana vuonna.

Valmet Vinkaa käytetään lentämisen perusteiden opettamiseen Puolustusvoimien ja Rajavartiolaitoksen lentokone- ja helikopteriohjaajille. Vinkalla lennetään ensimmäinen yksinlento sekä tyyppi- ja suunnistusharjoituslennot. Lisäksi Vinkoja käytetään pimeälentotoiminnan, huonon näkyvyyden olosuhteissa suoritettavan mittarilennon ja taitolennon harjoittelemiseen.

Vinkoja on modifioitu matkan varrella ja vuonna 2002 ne saivat modernin avioniikkajärjestelmän. Vinkan korvaajaksi valittiin käytetyt saksalaisvalmisteiset Grob G 115E -koneet, joiden käyttöönotto on kuitenkin viivästynyt ja sen seurauksena Vinkan käyttö jatkuu edelleen. 30 rakennetusta koneesta 26 on edelleen palveluskäytössä.

Kolmipaikkaisessa Vinkassa on nelisylinterinen 200 hevosvoiman moottori, joka antaa koneelle 230-240 km/h huippunopeuden ja 200 km/h matkanopeuden toimintamatkan ollessa korkeintaan 840 km.

Osallistuminen näytökseen operatiiviset tehtävät huomioiden.

VN-16 Malmin lentonäytöksessä 2016. Kuva: Reino Myllymäki.