Arctic eagles

Arctic Eagles Kaivopuiston lentonäytöksessä 7.6.2017. Kuva: Reino Myllymäki.

Kaksitasoisilla taitolentokoneilla lentävä Arctic Eagles -osasto aloitti harjoittelun vuonna 2013 ja ensiesiintyminen tapahtui LIAS 2013 -ilmailunäytöksessä Lappeenrannassa. ”Saario Special” -työnimellä ryhmä esiintyi purjetaitolennon MM-kisojen päätöslentonäytöksessä heinäkuussa 2013. Vuoden 2014 päälentonäytöksessä Arctic Eagles lensi vielä kahdella koneella, mutta siitä lähtien Arctic Eagles on lentänyt kolmen koneen kokoonpanolla. Arctic Eagles jatkaa taitolentolegenda Seppo Saarion johtaman Red Birds -taitolentoryhmän perinteitä, osastotaitolentoa kolmella kaksitasokoneella. Kaikki Arctic Eagles -osaston koneet ovat Seppo Saarion rakentamia.

Arctic Eagles -osaston ohjelma koostuu kaikkiaan 17 eri liikkeestä, joista 11 lennetään osastossa. Ryhmän tavaramerkki on aura, jossa koneet 2. ja 3. ovat ryhmittyneet koneen 1. siivelle molemmin puolin. Muoto pyritään säilyttämään mahdollisimman tiiviinä! Jonomuoto sekä rivimuoto ovat muut lennettävät muodot.

Osaston liikkeet on suunniteltu siten, että ne olisivat koko ajan yleisön nähtävillä.Ohjelman loppupuolella on yhdistetty maa- ja lentoshow kiitotiellä ja sen yläpuolella! Osaston no 2. lentää lyhyen 5. liikkeen soolon. Sarja tuo esille Ultimate 10-300-koneen suorituskyvyn Unlimited -kilpailuluokkaan suunniteltuna.

lentäjien esittelyt

raimo nikkanen (eagle 1)

Lentokapteeni Raimo Nikkanen Pitts Special-koneessaan. Kuva: Perttu Karivalo.

Raimo on kuljetusalan yrittäjä Marttilasta. Hän on ollut Turun Lentokerho ry:n jäsen yli 40 vuotta ja toiminut pitkään kerhon eri luottamustehtävissä mm. puheenjohtajana. Raimo aloitti ilmailuharrastuksen lennokkeja rakennellen ja purjelentäjänä. Moottorilento alkoi vuonna 1979 ja hän on toiminut sen jälkeen mm. hinaus- sekä palolentokouluttajana. Taitolento on monipuolisessa ilmailuharrastuksen kirjossa hänelle tullut hänelle tutuksi omistamassaan Pitts S1 Special -koneessa.

Raimon pitkä ura harrasteilmailun parissa niin lentäjänä, kouluttajana kuin uutterana toimijana ja luottamustehtävien hoitajana huomioitiin vuonna 2012 Raimon saadessa Tasavallan presidentin myöntämän lentokapteenin arvonimen.

Pitts S1 -koneen on rakentanut Suomen taitolennon Grand Old man Seppo Saario. Hän sai koneen valmiiksi vuonna 1972. Koneyksilö on Euroopan vanhin lajissaan mutta Raimon peruskorjaamana kuin uusi. Raimo toimii itseoikeutetusti Arctic Eagles osaston johtajana. Vuosikymmenten harrastusvuosien aikana hänelle on kertynyt lentokokemusta 2 600 tuntia 8 000 eri lennolla.

Tapio Pitkänen (Eagle 2)

Arctic Eagles Kaivopuiston lentonäytöksessä kesäkuussa 2017. Kuva: Reino Myllymäki.

Tapsa toimii liikennelentäjänä Finnairilla kapteenin tehtävissä Airbus 320/330 –koneissa. Myös hänen ilmailu-uransa alkoi lennokkipoikana ja seuraavaksi purjelentokurssilla. Moottorilentäminen alkoi 1979 ja ammattilentäjäksi tie vei ilmavoimien kautta. Purjelentolupakirja on edelleen voimassa ja harrastus jatkuu museoiässä olevalla puisella purjekoneella. Pääosa harrastusajasta liittyy kuitenkin taitolentoon ja sen kouluttamiseen. Trafin valtuuttaman tarkastuslentäjänä myös pienkoneilmailu suuntautuu eri puolelle Suomea. Taitolennon parissa Tapsa on viihtynyt vuodesta 1981.

Artic Eaglesissa Tapsa lentää omistamallaan Ultimate 10-300 -koneellaan. Ultimate suuritehoisena koneena sopii osastossa hyvin oikealle siipipaikalle. Koneen on rakentanut vuonna 1988 Seppo Saario, joka toi koneen rakennussarjana Kanadasta. Yksilö on usean eri lentäjän komennossa Pohjoismaiden menestynein taitolentokone saavutetuilla mitaleilla tarkasteltuna. Kone on peruskorjattu kymmenen vuotta sitten . Koneen kokonaislentoaika on on kaikkiaan 650 tuntia ja pilotin kokemus on noin 18 000 tuntia.

miikka rautakoura (Eagle 3)

Eagle 3 Kaivopuiston lentonäytöksessä kesäkuussa 2017. Kuva: Reino Myllymäki.

Miikka toimii liikennelentäjänä Finnairilla kapteenin tehtävissä Airbus A320/330 -koneissa. Miikka aloitti lentäjän uransa Räyskälässä purjelentokurssilla ja lukion jälkeen tie vei Ilmavoimiin. Siellä hän palveli kymmenen vuotta Draken-hävittäjälentoupseerina ja lennonopettajana. Liikenneilmailuun siirtymisen jälkeen Miikka jatkoi purjelentoharrastusta. Taitolento kiehtoi edelleen ja Miikka hankkikin osuuden vuonna 1981 valmistetusta Christen Eagle II -koneesta.

Tämän kaksipaikkaisen, myös koulutuskäyttöön soveltuvan tehokkaan koneen luonteva paikka osastossa on vasen siipikone. Eagle on hiljattain peruskorjattu ja palvelee uskollisesti neljän pilotin yhteisöä. Eaglellä on koulutettu moni pilotti taitolennon saloihin ja Miikka jatkaa tuhansien tuntien kokemuksella niin koulutus- kuin tarkastuslentotoimintaa eri konetyypeillä liikennelentäjän työnsä ohella.