BAe HAWK

BAE Hawk on ollut Ilmavoimien suihkuharjoituskoneen 1980-luvulta saakka. Kuvassa Mk.51A-tyypin yksilö, joita hankittiin 1990-luvulla. Kuva: Perttu Karivalo.

BAE Hawk -suihkuharjoituskoneen prototyyppi lensi ensilentonsa vuonna 1974. Suomi tilasi konetyyppiä ensimmäisenä ulkomaisena asiakkaana vuonna 1977 tilauksen ollessa peräti 50 konetta, joista neljä koottiin Iso-Britanniassa ja 46 Valmetilla Suomessa. Koneet olivat tyyppiä Mk.51.

Vuonna 1980 käyttöön tullut Hawk korvasi sekä Fouga Magisterin suihkuharjoituskoneena että MiG-15UTI-koneen harjoitushävittäjänä. Vuonna 1993 tilattiin seitsemän tyypin Mk.51A yksilöä ja vuonna 2007 ostettiin Sveitsin ilmavoimilta 18 vähänlennettyä Mk.66-tyypin yksilöä.

Ilmavoimien käyttöön jää 16 Mk.66-, seitsemän Mk.51A- ja kahdeksan Mk.51-tyypin koneyksilöä, jotka kaikki on modernisoitu vuodesta 2011 alkaen ns. lasiohjaamolla varustetuiksi. Modernisointia on jatkettu vuonna 2018 asentamalla koneisiin Hawk Link -järjestelmä, joka mahdollista paikkatiedon jakamisen koneiden välillä. Konetyypillä tullaan lentämään 2030-luvulle saakka.

Ilmavoimien Hawkit on sijoitettu Hävittäjälentolaivue 41:een ja niillä jatkokoulutetaan Ilmavoimien ohjaajia ja annetaan myös taktista koulutusta. Mäntämoottorivaiheen jälkeen suihkulentämiseen saadaan kosketus nimenomaan Hawkilla ja konetyypillä annetaan myös tyyppi-, suunnistus-, mittari-, taito-, osasto- ja yölentokoulutusta.

Hawk on yksimoottorinen ja kaksipaikkainen suihkuharjoituskone, jonka huippunopeus on yli 1 000 km/h matalalla ja toimintamatka jopa 2 400 kilometriä. Konetyyppi voidaan aseistaa ohjuksin ja 30 mm konetykillä.

Osallistuminen näytökseen operatiiviset tehtävät huomioiden.

BAe Hawk Mk.51 ja Hughes MD500 samassa kuvassa Seinäjoen lentonäytöksessä kesäkuussa 2017. Kuva: Reino Myllymäki.